-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)
-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:43073 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:25

تفسير فراز چهارم تا يازدهم خطبة شصت و هفتم، كه پس از رسيدن اخبار مربوط به سقيفه ايراد شده، چيست؟
[آيا به گروه انصار اينطور استدلال و احتجاج نكرديد كه پيامبر اكرم وصيت فرموده است كه به نيكوكار انصار نيكي شود و از بدكارشان اغماض گردد؟ به آن حضرت گفتند: در اين توصيه چه حجتي بر انصار وجود دارد؟ آن حضرت فرمود: اگر زمامداري از آنان بوده وصيت دربارة آنان نمي‎فرمود].
اما تفسير جملة اميرالمؤمنين(ع) چنين است كه اگر امامت و زمامداري براي انصار جائز بود، احتياجي به توصيه نداشتند، زيرا خود در رأس حكومت قرار مي‎گرفتند و ديگران در شعاع حكومت آنان احتياج به توصيه داشتند.
[سپس فرمود: قريش چه گفت؟ به آن حضرت گفتند: قريش احتجاج و استدلال به اين كرد كه آنان شاخه‎هائي از درخت پيامبرند. حضرت فرمود: قريش به درخت احتجاج كردند و ميوة آن را ضايع و تباه نمودند].
ابن ابي‎الحديد مي‎گويد: امثال اين كلام (قريش احتجاج به درخت كردند و ميوة آن را ضايع و تباه نمودند) از اميرالمؤمنين(ع) تكرار شده است. و شبيه به اين مضمون در سخني از عباس به ابوبكر آمده است كه مي‎گويد: «و اما اينكه مي‎گويي: ما درخت پيامبريم، شما همسايگان آن درختيد و ما شاخه‎هاي آن مي‎باشيم». شرح نهج‎‎البلاغه ابن ابي‎الحديد6/4و5
مي‎توان گفت: اميرالمؤمنين علي بن ابيطالب(ع) هم ميوة درخت مكتب اسلام بود و هم ميوة ممتاز قبيلة بزرگ قريش. هيچ‎كس در شايستگي اميرالمؤمنين(ع) به اينكه او عاليترين محصول مكتب اسلام بود، نمي‎تواند ترديدي داشته باشد. او به درجه‎اي از فضيلت و شايستگي رسيده بود كه انديشه‎اش تجسمي از اسلام بود و كردارش عينيت اسلام را نشان مي‎داد و گفتارش در هر مقوله‎اي كه بود قانوني از اسلام را بيان مي‎كرد. و اين يك توجه فوق‎العاده منطقي است كه گفته شده است: براي اثبات جهاني و جاوداني بودن دين اسلام و اينكه اسلام مي‎تواند پاسخگوي همة مسائل بشري بوده باشد، بهترين دليل شخصيت علي‎بن ابيطالب(ع) است كه ساخته شدة اين مكتب انساني است. آيا محصولي عالي‎تر از اين شخصيت، براي اسلام مي‎توان تصور نمود؟! و اما از جهت نسب او از فرزندان هاشم و پسر بزرگمردي كه از مؤثرترين حاميان بنيان‎گذار اسلام، يعني ابوطالب(ع) بود كه با گرفتاري به فقر مالي (آنچنانكه تواريخ مي‎نويسند) با شخصيت‎ترين فرد در آن روز بود كه شيخ‎الاباطح ناميده مي‎شد او پسرعموي پيامبر اسلام بود كه همسر يگانه دختر او فاطمه(ع) و او را به برادري خويش پذيرفته بود. درست است كه اميرالمؤمنين به جهت داشتن عظمت‎هاي بي‎شمار انساني بالاتر از آن بود كه شخصيت خود را با نژاد و نسب به رخ جامعه بكشد، ولي اين يك واقعيت انكارناپذير بود كه او در سلسلة بهترين فرزندان آدم(ع) است.

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 11
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.